MARI BELAJAR ISIPADU CECAIR

MARI KITA KIRA
Dengan menggunakan silinder penyukat 10 ml, Masukkan air anggur ke dalam botol mineral kosong.
Masukkan mengikut urutan
Botol yang pertama berisi 1 bekas silinder penyukat(10ml)
Botol yang kedua berisi 2 bekas silinder penyukat.Sehinggalah bekas yang kesepuluh dengan menggunakan 10 bekas.

MARI KITA KIRA

Masukkan mengikut urutan
Botol yang pertama berisi 1 bekas silinder penyukat(10ml)
Botol yang kedua berisi 2 bekas silinder penyukat.Sehinggalah bekas yang kesepuluh dengan menggunakan 10 bekas.
HASILNYA :
Berikut adalah isipadu-isipadu air anggur yang telah di sukat dan di masukkan ke dalam botol air minuman.
CUBA BANDINGKAN
Cuba kamu bandingkan .
Yang manakah mempunyai kapasiti air yang lebih banyak Bekas botol mineral A atau Bekas botol mineral B.
Ya , Betul sangkaan kamu.Bekas botol mineral A adalah yang mempunyai kapasiti yang lebih banyak berbanding bekas botol mineral B.
AKTIVITI -AKTIVITI LAIN YANG BOLEH KAMU LAKUKAN.
AKTIVITI 1
GAME CARDS
Buat salinan Game Cards dan potong setiap satu.
Permainan ini adalah secara berpasangan.
Goncangkan kad-kad itu bahagikan sama banyak kepada setiap pasangan pelajar.
Dengan kiraan 3 iaitu Satu, Dua,Tiga. Buka satu kad secara serentak di atas meja.
Anggar dan bandingkan jumlah cecair yang tertulis pada
kad-kad itu.
Pelajar yang mempunyai kad yang bertulis jumlah cecair
yang lebih besar berpeluang menyimpan kad pasangannya.
Jika kad-kad itu menunjukkan jumlah cecair sama,sama-sama berpeluang menyimpan kad tersebut semula.
Bila semua kad-kad itu telah dibuka, pelajar akan mengira
bilangan kad yang diperolehi.
Pemenang adalah pelajar yang mempunyai kad yang paling
banyak.
AKTIVITI 2
ISI AIR DALAM BEKAS
Bahagikan kelas kepada beberapa kumpulan
Setiap kumpulan terdiri daripada empat pelajar.
Lantik seorang pelajar dalam kumpulan sebagai perakam.
Agihkan setiap kumpulan satu set peralatan yang berbeza -beza seperti cawan, gelas, sudu dan mangkuk.
Agihkan setiap kumpulan satu silinder penyukat 1000 ml / 1 liter.
Dalam kiraan 1,2,3 murid diminta mengisi setiap bekas silinder penyukat tersebut dengan menggunakan peralatan yang ada.
Tempoh masa yang diberikan adalah 30 saat.
Minta pelajar-pelajar itu menganggar silinder penyukat masing-masing.
Jumlah isipadu silinder penyukat yang paling banyak dikira sebagai pemenang.